En liten form av filmrecension



Ja, gårdagen!
Gled ner mot stan för att ta en fika med Gabriel och min
vänn Elisabeth. Waynes blev det, gamla, eftersom
det nya tydligen stängde klockan 5 på söndagar. Illa.
Jag tog mig en kopp Caffe Latte och en saftig apelsin,
medans Gabriel beställde kanske jordens sötaste
Caffe Latte någonsin, med mintsmak.
Satt och surrade en stund tills Tim kom och gjorde Bettan
sällskap, då gick jag och Gabriel till Hemmakväll för att
hyra några filmer till våran filmkväll vi bestämt att ha.
Efter 50 minuter var vi tillbaka på Cafféet för att hämta upp
de två 'barnen', varav 40 minuter gick åt för att välja filmer...
Om Gabriel någonsin kommer vilja hyra film med mig igen
är den eviga frågan, fy fan vad dryg jag var där inne.
Men vi fick som vi tänkt från början;
En rysare
En komedi
En drama (romantisk)
En action
En gammal goding!
Fem filmer, för endast 75 kronor! vilket jäkla kap.


Den första filmen vi såg, ACTION.

" Yamakasi är sju street-killar från förorten som klättrar på byggnader och
hoppar mellan taken i Paris. Polisen är frustrerad över att de aldrig lyckas
fånga dem, och startar ett spaningsteam för att kartlägga och stoppa hela
gänget. Yamakasi är hjältar bland kidsen i stan och de skulle allt för att få
bli en Yamakasi. Den unge Jamal, försöker sig på ett Yamakasistunt men
misslyckas och hamnar på intensiven på grund av ett tidigare hjärtfel.
Familjen har 24 timmar på sig att fixa fram pengar till operationen och
Yamakasi-gänget bestämmer sig för att med hjälp av sina "spidermantrick"
länsa de rikaste lägenheterna för att få ihop summan till operationen."


Den får av mig; * * * *  , fyra stycken stjärnor.
Den blev extra bra enligt mig, just för att den var på franska.


Den andra filmen vi såg, GAMMAL GODING.

"När familjen befinner sig ute på sjön bestämmer sig Göran för att överraska
fru och barn med att bli husägare. På exekutiv aktion gör han sitt livs fynd -
Drömkåken. Full av förväntan möter han sen familjen på centralen. Med
bindel för ögonen på frun kör han iväg för att visa upp deras nya hem.
Optimistisk och full av energi sätter Göran igång med renoveringen av den
gamla trävillan. Det visar sig dock att Drömkåken ruvar på en hemlighet..."

Den får av mig; * * *, tre stycken stjärnor.
Rolig film, men en aning tragisk. Inte så mycket för svenska filmer.


Den tredje filmen vi såg, RYSARE.

"Kyle Williams är nybliven sheriff i den lilla sömniga småstaden Bywater, djupt
inne i den amerikanska södern. Snart står det dock klart att allt inte är så lugnt
i Bywater som det först verkade. En serie mystiska och mycket grymma dödsfall
har inträffat och Kyles utredning pekar på att något brutalt och ondskefullt gömmer
sig i de mörka träskmakterna utanför staden..."

Den får av mig; * * * , tre stycken stjärnor.
Obehaglig och nervpirrande film. Men en aning töntiga specialeffekter
,och jag stör mig fruktansvärt mycket på att allting är så överdrivet grönt.
Jag personligen, blir mer skrämd av andeväsen och liknande.


Den fjärde filmen vi såg, KOMEDI.

"Andy och hans tre bästisar är såååå ute ur garderoben. Faktur är att hela
skolan är superhomo och pippar loss fullkomligt - utom dessa fyra eviga
oskulder vars secuella erfarenheter begränsar sig till grönsakshyllan.
Hetsade av den grova lesbianen Muffler, vars troféer är oräkneliga,
bestämmer sig gänget för att slute en helig pakt. Innan sommaren är över
ska de alla ha gjort "The Big A". Lättare sagt är gjort... Snart befinner de sig
i en varsin historia som kretsar kring uppblåsbara rövar, sadistiska
bryggställningar, "belgisk choklad" och Mr. Puckov - deras tyskabrytande
lärare och föremålet för Andys fantasier. Kåtjakten på brun oktober är i full
gång!"

Den får av mig; * , en stjärna.
Jag kan inte säga så mycket om den, med tanke på att jag bara såg ca. 10
minuter av den. Men.. den var faktiskt lite små-rolig, man fick sig ett skratt.


Den sista filmen vi såg, ROMANTISK DRAMA. (Becoming Jane)

"Jane Austen lyste upp världen med sina ord, sin humor och sin klokhet.
Men hennes liv var också fyllt av passion och romantik. När hon var tjugo
år gammal förälskade hon sig i Tom Lefroy och deras förhållande var lika
romantiskt som berättelserna i hennes stora litterära verk. Och precis som
i hennes romaner står valet mellan pengar och kärlek. På 1700-talet ansågs
valet vara lätt, men Jane Austen var inte den som anpassade sig efter
rådande normer. Hennes val stod istället mellan kärlek - eller ingenting alls..."

Den får av mig; * * * * *, fem stycken stjärnor.
Jane står ut, hon vågar yttra sig om saker, säga det en kvinna på den tiden
egentligen inte borde säga. Hon är helt enkelt sig själv och låter sig inte
styras av andra. Hennas charm tar en som tittare med storm och man fångas
som en fisk i nätet av den romantiska historian filmen berättar om..
Den är unik, visar att kärleken varar för evigt och att det inte spelar någon roll
vilken bakgrund eller liknande en person har, bara de två indevider som
valt att leva tillsammans är lyckliga och tror på sig själva, så fungerar det.



Alla filmerna var jätte bra, speciellt Becoming Jane som ligger
på min top 5 lista sedan lång tillbaka
, förutom Another gay movie.
Fy fan vilken fruktansvärd, äcklig, hemsk och vidrig film!
När vi såg fodralet och såg den lilla texten där det stod " Roligare,
galnare och 100 gånger snuskigare än AMERICAN PIE!",

tänkte vi ju att självklart måste den här filmen vara as-rolig.
(Puckade som vi var läste vi inte på baksidan...)
Men icke... Dem tröck varandra i analen, tillfredsställde sig själva
med grönsaker i analen, pratade bara om en massa gay-sex
osv osv osv.. Visst, var homosexuell om du vill, men låt mig
slippa höra eller se om ditt/erat sexliv! INGENTING FÖR MIG!

Nu hade jag i alla fall tänkt att se Becoming Jane igen,
för den är ju så sjukt jävla bra!   Heipa.

Kommentarer
Postat av: Anonym

jag dig med :( <3<3<3

2009-07-20 @ 23:33:48
URL: http://nannamoruso.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback